EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ
Czym jest efektywne uczenie się? To maksymalna zdolność do przyswajania danej, potrzebnej wiedzy a także prawidłowe jej wykorzystanie w określonym czasie.
Techniki efektywnego uczenia się, które warto wdrożyć w proces nauki
1. Przygotowanie przed rozpoczęciem nauki – czyli zapewnienie komfortowych warunków otoczenia; warto uwzględnić tutaj ergonomiczne stanowisko nauki (np. stolik lub biurko z wygodnym krzesłem, wykluczając miejsce kojarzone przez mózg z relaksem np. łóżko) oraz odpowiednie oświetlenie (najkorzystniejsze jest naturalne światło dzienne). Miejsce, w którym się uczymy powinno być wolne od dystraktorów, w szczególności urządzeń elektronicznych, które odciągają naszą uwagę i pochłaniają czas. Należy również zadbać o dostęp świeżego powietrza, które dotleni mózg. W etapie przygotowywań warto również przygotować wszelkie potrzebne materiały do nauki, tak aby były dostępne w razie potrzeby i można było wygodnie z nich korzystać.
2. Aby nauka była rzeczywiście efektywna, potrzebujemy odpowiedniego do niej nastawienia – trudno będzie nam się skupić na danym zagadnieniu, jeśli nie będziemy w ogóle mieli chęci do nauki. Powinniśmy być zmotywowani i mieć dobre samopoczucie, co przełoży się na naszą efektywność. Pomoże tutaj jasne sprecyzowanie celu naszej nauki. Należy też unikać prokrastynacji, a do działania zabierać się szybko i skutecznie. Jeśli będziemy się ociągać i odwlekać to, co „nieuchronne”, tylko pogorszymy sytuację.
3. Znalezienie własnego stylu nauki, w którym najlepiej się czujemy – każdy może mieć swój sposób przyswajania wiedzy, który działa dla niego najlepiej. Może to być zapisywanie wszystkich informacji w formie litego tekstu, nagrywanie treści, których musimy się nauczyć, czy podkreślanie kolorem istotnych wiadomości. Powinniśmy określić, co usprawnia proces uczenia się w naszym przypadku i stosować ten czynnik za każdym razem, gdy pogłębiamy naszą wiedzę.
Pomimo, iż informacje docierają do mózgu za pomocą różnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, zapachu i smaku, u każdego z nas w odbiorze świata, dominuje jeden, czasem dwa lub trzy zmysły. Dlatego mówimy o preferencjach sensorycznych, typie sensorycznym. Wyróżniamy podstawowe typy sensoryczne: wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk.
METODY UCZENIA SIĘ DLA POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW SENSORYCZNYCH:
1) Wzrokowiec:
• potrzebuje obrazków,
• chętniej czyta samodzielnie niż słucha,
• pisze starannie, wyraźnie, prawidłowo, widzi obraz słowa,
• czyta bardzo dobrze i szybko,
• woli robić notatki,
• koncentrację zaburza nieporządek i ruch,
• gdy się nudzi, patrzy w dal, rysuje, znajduje coś do oglądania,
• uczy się poprzez patrzenie, czytanie, obserwację lub demonstrację.
2) Słuchowiec:
• uczy się poprzez słuchanie,
• chętnie bierze udział w dyskusji,
• pisze tak, jak słyszy, może mieć kłopoty z ortografią,
• czyta powoli, ponieważ jednocześnie mówi do siebie,
• preferuje mowę, niż w pisanie,
• woli powtarzać na głos,
• łatwo traci koncentrację z powodu hałasu,
• nuci, mówi do siebie lub innych.
3) Kinestetyk:
• uczy się poprzez działanie,
• ważny jest ruch, podczas czytania „wierci się”,
• przetwarza litery na ruchy, musi wielokrotnie napisać słowo , aby je zapamiętać,
• nie bardzo lubi czytać, preferuje opisy z akcją,
• pismo mało czytelne lub specyficzne,
• najlepiej zapamięta to, co wykona,
• aby się koncentrować potrzebuje być w ruchu,
•" wierci się" zmienia pozycję, znajduje coś do trzymania, stukania, obracania,
• formy uczenia się: poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie (doświadczenie i eksperymenty).
4. Robienie przerw – efektywne są krótkie 5 minutowe, które pomagają „odetchnąć” i usystematyzować nową wiedzę oraz drzemki energetyczne (maksymalnie 40 minut; nie należy jednak stosować ich zbyt często w ciągu dnia). W przerwach można również pójść na krótki spacer lub wykonać lekkie ćwiczenia. Ważny jest również dłuższy sen w nocy, podczas którego wszystkie nowe informacje zostają uporządkowane.
5. Regularne stosowanie technik wspomagających pamięć i uczenie się oraz mnemotechniki – pomagają w zapamiętywaniu informacji, długotrwałym przechowywaniu oraz wspomagają koncentrację.
Zastosowanie technik pamięciowych polecane jest na każdym poziomie edukacji, ale doskonale sprawdzą się one również w życiu codziennym, aby łatwiej zapamiętać na przykład:
- imiona nowo poznanych osób;
- kody, hasła, PIN-y;
- numery telefonów;
- listy zakupów;
- informacje z warsztatów, wykładów, szkoleń;
- istotne daty.
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje mnemotechnik:
- mnemotechniki proste – zaliczamy do nich akronimy, rymy, łączenie w pary, system pierwszych liter, układy skojarzeniowe, cyfry reprezentowane przez słowa i gry słów;
- mnemotechniki złożone – wykorzystujące wyobraźnię.
Poniżej zachęcamy do poszerzenia wiedzy z zakresu mnemotechnik:
https://policealna.gowork.pl/blog/mnemotechniki-10-najskuteczniejszych-technik-zapamietywania/
16
KWI
2024
99
razy
czytano
Nista