Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

niego@onet.pl

32 67 295 26

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Rozumne korzystanie z wolności i swobody, czyli o wyznaczaniu granic.

Rozumne korzystanie z wolności i swobody, czyli o wyznaczaniu granic.

    

Jedną z kluczowych potrzeb każdego człowieka jest poczucie bezpieczeństwa, a tylko w znanej i określonej  pewnymi granicami przestrzeni jesteśmy w stanie tę potrzebę dziecku zapewnić.

 Czy pozostawienie dziecka bez kontroli i danie mu pełnej swobody w wyborze i działaniu jest dla niego korzystne, i czy gwarantuje mu poczucie bezpieczeństwa?

Wydaje się, że aby uzmysłowić sobie wagę powyższego pytania należy zastanowić się nad sposobem w jaki to my,  dorośli poprzez własne działania dajemy dziecku możliwość wyboru i czy jest ono na tyle dojrzałe aby ponieść konsekwencje tegoż wyboru. Czy my jesteśmy w stanie zrealizować wybór dziecka tak, by czuło, że posiada ono siłę sprawczą. Czego nauczymy nasze pociechy, jeżeli damy im względne poczucie sprawczości w wyborze czegoś, a nie będziemy im w stanie tego dać lub zabezpieczyć. Dziecko poczuje się oszukane, straci poczucie własnej wartości i sprawczości.

Jeżeli zapytamy dziecko, co chce zjeść na śniadanie, może okazać się, że nie posiadamy tego w naszej ,,lodówce’’ i tak naprawdę nie damy mu żadnego wyboru, a narzucimy swój własny wybór.

Jeżeli zapytamy dziecko, czy chce iść z przedszkola do domu,  a ono wyrazi chęć pozostania w nim, czy będziemy w stanie pozostać z nim do końca w tymże miejscu.

To my, dorośli powinniśmy tak kierować naszymi  działaniami  aby dziecko poczuło, że posiada możliwość wybory, a my  jesteśmy w stanie mu ten wybór urzeczywistnić. Wystarczy inaczej zadać pytanie lub go dookreślić – Zjesz płatki, czy tosty? Chcesz iść do domu, czy zostaniesz jeszcze 5 minut  w przedszkolu i dokończysz zabawę?

Właściwie zadane pytanie powoduje, że dziecko posiada możliwość wyboru, my jesteśmy w stanie ten wybór uszanować i go zrealizować. Takie rozumne wyznaczanie granic daje obu stronom wymierne korzyści i zadowolenie. My jako rodzice, opiekunowie zyskujemy w oczach naszych podopiecznych jako osoby godne zaufania i szacunku. Budujemy z dzieckiem pozytywne relacje, które będą procentowały w przyszłości.

Jak wyznaczać granice by dziecko ich chętnie przestrzegało?

     1. Zapomnij o władzy absolutnej!  Zacznij od zmiany wyrazu twarzy i tonu głosu. Nie mów do dziecka z wyrazem żalu, nie rób mu wyrzutów. Stawiając granice nie krytykuj!

     2. Zanim zaczniesz zabraniać zapytaj siebie:

- Dlaczego nie chcę pozwolić na to dziecku?

-Czy to co mówię jest zgodne z tym, w co wierzę?

- Czy ten zakaz jest wyrazem moich przekonań, czy może wynikiem doświadczeń z dzieciństwa, np. tak zawsze powtarzała mi moja mama, a teraz nieświadomie kopiuję jej zachowanie?

- Czy mówię to, bo tak myślę, czy dlatego, że tak trzeba?

      3.  Postaw się w roli dziecka. Zastanów się, jak byś się czuł, gdyś był dzieckiem i słyszał takie słowa od swoich rodziców? Czy nie sprawiłyby ci bólu, przykrości?

       4. Ustal stałe zasady. Jeśli chcesz by dziecko przestrzegało granic pamiętaj, by obowiązujące zasady były ,,stałe’’, a nie zmienne w zależności od twojego nastroju, sytuacji , emocji, osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem.

      5. Unikaj ostatecznych stwierdzeń: ,,Nie wolno ci się tym bawić.’’ Zamiast tego powiedz: ,,Chcę abyś przestał się tym bawić.”  Nieustanne zakazy w formie ,,nie wolno’’ sprawią, że twoje dziecko poczuje się niezdolne, nieodpowiedzialne. Jeśli zaś wypowiesz je w formie ,, chcę’’ , czyli z szacunkiem do dziecka, chętniej podejmie ono współpracę.

Taki sposób wyznaczania granic nauczy dziecko, że nie zawsze może dostać to, co chce, nie naruszając jednocześnie jego potrzeb.

W momencie , kiedy dziecko zaakceptuje wyznaczone przez ciebie granice i zastosuje się do twoich poleceń, niezwłocznie pochwal to zachowanie. 

Dzieci potrzebują zasad, by czuć się bezpiecznie i właściwie się rozwijać. Ważne  jest nie tylko to, czego te zasady, granice dotyczą, ale też sposób ich wyrażania i  przekazania dziecku. Dziecko podejmie z nami współprace, albo zrodzi się w nim bunt i opór. To od nas zależy, czy nauczymy dziecko szacunku dla innych, czy jedynie  przestrzegania granic ze strachu przed władzą drugiego człowieka.

 

 

 

11

STY

2023

225

razy

czytano

Kozdo

Logo serwisu.

Szkoła Podstawowa

im. ks. Stefana Joniaka w Niegowonicach

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Zdjęcie:
Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia