Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

niego@onet.pl

32 67 295 26

PEDAGOG

Mnemotechniki bazujące na wyobraźni

Mnemotechniki bazujące na wyobraźni

 

 Mnemotechniki to sposoby poprawiania ludzkiej pamięci. Zaliczamy do nich wiele technik, które pozwolą nam na szybsze uczenie się, zapamiętywanie, a także odtwarzanie informacji. 

  

Zalety korzystania z mnemotechnik:

  • Szybka i efektywna nauka
  • Błyskawiczne zapamiętywanie dowolnych informacji
  • Zapamiętywanie długich liczb i dat bez wysiłku
  • Szybka nauka nowego języka
  • Zapamiętywanie imion nowo poznanych osób
  • Zapamiętywanie skomplikowanych wzorów
  • Oszczędność mnóstwa czasu na naukę
  • Uporządkowanie wiedzy i możliwość wrócenia do niej w dowolnym momencie
  • Tworzenie notatek w głowie zamiasta na papierze  

 

Przykłady mnemotechnik bazujących na wyobrażni:


1. Pałac pamięci

 

 Rozbudowany może stanowić wielką bazę informacji zakodowanych w umyśle. Informacje umieszczone tam są dobrze uporządkowane i trudne do zapomnienia. W pałacu pamięci można mieć zakodowane dosłownie wszystko. Cały sekret polega na tym, aby zakodować informację w dobrze znanym nam miejscu, a następnie w  wyobraźni otworzyć to miejsce. Informacje kodujemy za pomocą obrazów. 

  Przykładowe kodowanie informacji w pałacu pamięci: 

  Chcemy zapamiętać nazwy bitew, jakie rozegrały się podczas Wojny O Niepodległość Stanów Zjednoczonych w latach 1775–1783. Pierwszy krok to, wybranie miejsca, w którym umieścisz zakodowane informacje. Miejsce powinno być Ci dobrze znane, to zdecydowanie ułatwia proces. Niech twoim miejscem będzie np.: basen miejski. Dla potrzeb przykładu zapamiętajmy 3 bitwy: pod Bound Brook, pod Princeton, pod Saratogą. W moim basenie miejskim, gdy wchodzi się do środka,  jest miejsce na poczekanie, automat do kawy, ławki i tak dalej. W tym miejscu zapamiętamy bitwę pod Bound Brook. Z nazwami własnymi może pojawić się problem, ale odrobina weny i jakoś udaje się nam ładnie przekształcić słowa w obrazki. Weźmy pod lupę pierwszy wyraz, “Bound” jest podobne do słowa Bond, czyli wyobrażam sobie Jamesa Bonda. “Brook” kojarzy mi się z brukiem ulicznym, więc łącząc wszystko, wyobrażam sobie Jamesa Bonda stojącego na bruku ulicznym obok automatu do kawy. Następnie na moim basenie są szatnie i tam zamieszczę kolejną bitwę pod “Princeton”. Jako że znam angielski pierwsze, co mi przychodzi do głowy to rozbicie tego słowa na wyrazy prince i ton. Wyobrażam sobie księcia-prince, słowo ton kojarzy mi się z toną, czyli myślę o czymś ciężkim. Pierwszą myślą jest sztanga z ciężarami. Łącząc dwa obrazy otrzymuję księcia w szatni, próbującego podnieć sztangę z ciężarami z napisem tona. Idąc dalej z szatni, jest kasa i bramki, tam zapamiętam kolejną bitwę: pod Saratogą. Patrząc na słowo, mogę łatwo rozbić je na 2 części sara-toga. Pierwszy człon kojarzy mi się z pielęgniarką z serialu “Prison break”, która miała na imię właśnie Sara. Jako że nie każdy może kojarzyć Sarę, skojarzę sobie “Sara” z sarną. Toga jest to rodzaj ubrania, w którym chodzą sędziowie. Łącząc te dwie informacje i wyobrażam sobie sarnę ubraną w togę, stojącą obok kasy. Chcę zapamiętać też, że w tej bitwie wałczył Tadeusz Kościuszko, więc dodaje postać Kościuszki siedzącego na sarnie.

Pałac pamięci polega na tym, aby takich kodów, jak te 3 bitwy, było dużo, a każdy uporządkowany w odpowiednim miejscu. W takim budynku jak pływalnia znajduje się bardzo dużo charakterystycznych rzeczy. Obok każdej z nich można kodować obrazy.

 

2. Łańcuchowa metoda skojarzeń, która została pokazana w poprzednim artykule 

 

3. Rzymski pokój, który również został objaśniony w poprzednim artykule

 

 

                                                                                                                          pedagog

05

MAJ

2020

17

razy

czytano

tricksofmind.pl

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Uruchom

Wstrzymaj

Przewiń animację o jedno pole w lewo.

Przewiń animację o jedno pole w prawo.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia

Logo serwisu.

Szkoła Podstawowa

im. ks. Stefana Joniaka w Niegowonicach

Ukryj moduł.