Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

niego@onet.pl

32 67 295 26

PEDAGOG

Relaksacja - techniki i ćwiczenia relaksacyjne

Relaksacja - techniki i ćwiczenia relaksacyjne

 Relaksacja to stan, w którym organizm jest spokojny, rozluźniony, a wszelkie reakcje stresowe są zatrzymane.

Relaksacja powoduje, że:

  • Twoje serce zwalnia i uspokaja swój rytm
  • Oddech staje się wolniejszy i głębszy
  • Obniża się ciśnienie krwi
  • Mięśnie są rozluźnione
  • Zwiększa się przepływ krwi do mózgu
  • Poprawia się trawienie
  • Obniżają się poziomy hormonów stresu (adrenalina, kortyzol) oraz cukru we krwi
  • Poprawia się koncentracja, nastrój i jakość snu
  • Zmniejsza się ogólne zmęczenie

Relaksacja to umiejętność, której można się nauczyć, żeby przeprowadzić trening relaksacji wystarczy:

  1. Znajdź cichy, zamknięty pokój, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał przez 15-20 minut
  2. Włóż wygodne, luźne ubranie i zdejmij buty
  3. Połóż się lub usiądź wygodnie
  4. Przymknij oczy, żeby łatwiej było Ci się skoncentrować na sobie, a nie na otoczeniu
  5. Oddychaj głęboko i powoli
  6. Daj sobie chwilę, żeby się uspokoić, zanim przystąpisz do właściwego treningu relaksacji
  7. Różne myśli  będą Ci przychodziły do głowy. Nie przejmuj się tym, daj im spokojnie płynąć

Przykładowe techniki relaksacji:

  • Technika progresywnej relaksacji mięśni Jacobsona

Dr. Edmund Jacobson wymyślił technikę progresywnej relaksacji mięśni. Technika ta polega na napinaniu i rozluźnianiu kolejnych grup mięśniowych w określonym porządku (progresywnie), zaczynając od mięśni stóp, a kończąc na mięśniach twarzy. Jej ważnym elementem jest koncentrowanie swojej pełnej uwagi na tych częściach ciała, które są w danym momencie napinane i rozluźniane. Pomaga to z jednej strony poznać dobrze swoje ciało, a z drugiej uczy nas rozpoznawania i regulowania niepotrzebnego napięcia mięśni w codziennych sytuacjach.

Przykładowy trening relaksacji Jacobsona, link:

https://www.youtube.com/watch?v=X1HXg6BkKw0

  • Trening autogenny Shultza

System ćwiczeń zwanych treningiem autogennym opracował dr. Johannes Schultz, korzystając z metod stosowanych w jodze i metydacji zen (ale bez ich mistyczno-religijnego aspektu). Trening autogenny działa poprzez wzbudzanie poczucia ciepła i ciężkości w różnych częściach ciała za pomocą stwierdzeń opisujących ten stan. Takie wzbudzanie wpływa na rozluźnienie i powoduje stan relaksu.

Przykładowy trening relaksacji Shultza, link:

https://soundcloud.com/search?q=relaksacja%20schultza

  • Kontrola oddechu

Kontrola oddechu to bardzo prosta technika, która pozwala szybko osiągnąć stan relaksu. Spokojny, głęboki oddech, pomaga uspokoić tętno, zatrzymać gonitwę myśli i opanować emocje. Metoda kontroli oddechu nie wymaga żadnych przygotowań. Można ją wykonać w dowolnej pozycji, choć oczywiście najlepiej położyć się lub wygodnie usiąść.

Oddech na stres - podstawowe techniki oddechowe, link:

https://www.youtube.com/watch?v=6CEqxDd1Coc

  • Medytacja Mindfulness (uważności)

Mindfulness, to inaczej uważność, czyli umiejętność pełnego skupienia uwagi na wybranym wycinku rzeczywistości. W technice Mindfulness chodzi o skupienie się na "tu i teraz", o pełne zaangażowanie w to, co dzieje się w tym miejscu i wtym momencie. W tej technice zawieszamy martwienie się o przyszłość czy rozpamiętywanie przeszłości. Nawet tej sprzed trzech minut. Mindfullness nie wymaga żadnego przygotowania, można ją wykonać w całkowicie dowolnym miejscu oraz w dowolnym czasie.

Przykładow trening relaksacji Mindfulness:

https://www.youtube.com/watch?v=hB54eD0T2gY

Jak rozpocząć regularne treningi relaksacji?

1. Ćwicz codziennie.

2. Nie trenuj kiedy jesteś silnie pobudzony.

3. Nie trenuj kiedy jesteś śpiący.

4. Spodziewaj się sukcesów i porażek.

5. Wykorzystuj programy, nagrania audio i wideo.

 

                                                                                                   Pedagog

                                                                                           Joanna Łakomska

 

 

23

KWI

2020

31

razy

czytano

pokonajlek.pl

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Uruchom

Wstrzymaj

Przewiń animację o jedno pole w lewo.

Przewiń animację o jedno pole w prawo.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia

Logo serwisu.

Szkoła Podstawowa

im. ks. Stefana Joniaka w Niegowonicach

Ukryj moduł.