Projekt edukacyjny "Czytamy, odkrywamy, działamy"
W pierwszym półroczu bieżącego roku szkolnego uczniowie klas IV-VI realizowali projekty związane
z analizą lektur. Miały one na celu rozwijanie fascynacji czytelniczych uczniów, rozbudzanie zainteresowania książką, promowanie czytelnictwa oraz motywowanie do aktywnego i twórczego spotkania z literaturą.
Praca nad projektem poprzedzona została udziałem uczniów klas IV-VI
w Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania. Podczas lekcji języka polskiego nauczyciel zapoznał dzieci z najnowszymi książkami dostępnymi w szkolnej bibliotece i omówił ich tematykę. Następnie uczniowie oraz nauczyciel czytali na forum klasy wybrane fragmenty zaprezentowanych tekstów literackich.
Realizacja projektu przebiegała w kilku etapach. Na początku pracy uczniowie wspólnie z nauczycielem przygotowali wykaz książek, które miały zostać poddane analizie. Następnie klasy podzieliły się na grupy. Każda klasa miała przydzielone inne zadania. Klasy IV i V pracowały nad przygotowaniem przedstawień na podstawie wybranej książki. Uczniowie klasy piątej dodatkowo opracowali plakaty do swoich inscenizacji. Wszystkie grupy przeprowadziły liczne próby, doskonaliły warsztat aktorski, proponowały własne rozwiązania, dzieliły się swoimi pomysłami
i wdrażały je do realizacji. Efektem ich pracy były wspaniałe przedstawienia teatralne. W realizację projektów włączyli się również rodzice, którzy służyli dzieciom wsparciem, doświadczeniem oraz pomocą i współuczestniczyli
w odkrywaniu pasji czytelniczych swoich pociech. Wspólnie z dziećmi przygotowali scenografię przedstawień, wspaniałe stroje i zadbali o rekwizyty. Dzięki tym wszystkim elementom tworzywa teatralnego uczniowie perfekcyjnie oddali klimat niezwykłego świata baśni, legend i mitów. Przedstawienia zostały zaprezentowane uczniom klas I-III oraz dyrekcji szkoły, a baśń pt. "Czerwony Kapturek" została przedstawiona podczas zebrania ogólnego z rodzicami.
Na szkolnej scenie w baśniach, mitach i legendach zaprezentowali się uczniowie:
"Czerwony Kapturek"
Oliwier Cyran, Nadia Harazim, Hanna Klimczyk, Julia Kołodziejczyk, Lena Kozieł, Karol Szymonek, Damian Żołowski
"Jaś i Małgosia"
Martyna Detka, Nikola Frycz, Wiktoria Kajdańska, Maria Kowalik, Piotr Kubasik, Wiktoria Nowakowska, Roksana Pabis, Kacper ,Wydmuch
"Stopka królowej Jadwigi"
Sandra Bachowska, Tymoteusz Buliński, Jakub Kokot, Kacper Kolankowski, Oskar Urban, Dawid Wacławczyk
"Zgubna ciekawość Pandory"
Antonina Karbownik, Weronika Kozieł, Julia Mędrek, Angelika Pniak, Tomasz Rak,
Weronika Skrzek
"Legenda o Piaście Kołodzieju"
Natalia Dzbanuch, Roksana Koza, Aleksandra Molińska, Oliwia Piechowska, Kinga Tatar.
Uczniowie klasy VI w ramach projektu nagrywali słuchowiska radiowe na podstawie książki pt. "Mikołajek ma kłopoty". Najpierw na lekcjach języka polskiego zostali zapoznani z zasadami realizacji słuchowiska, podzielili się swoimi spostrzeżeniami
i pomysłami, a następnie wysłuchali słuchowisko z archiwów Polskiego Radia. Kolejny etap pracy przebiegał poza murami szkoły. Uczniowie sami zadecydowali, jaki fragment książki chcą zaprezentować i napisali scenariusz słuchowiska do wybranych przygód Mikołajka, uwzględniając efekty dźwiękowe. Finalny etap pracy poprzedzony był przydzieleniem ról i próbami czytanymi. Efektem kilkutygodniowej pracy były wspaniałe słuchowiska, które mieliśmy okazję usłyszeć na lekcjach języka polskiego.
W realizacji słuchowisk udział wzięli uczniowie:
„Odwiedziny Buni”
Adam Bednarczyk, Emil Bucki, Mateusz Furman , Mikołaj Mietlowski , Jakub Stachowicz
„Loteria”
Bartosz Dzbanuch , Jakub Frycz , Kevin Jamruszka , Mikołaj Kapustka , Konrad Kucharski , Natalia Łaciak , Mikołaj Róg
„Kłopoty Joachima”
Aleksander Kroczak , Norbert Kwiatkowski , Kryspin Morawiec.
Projekty zostały opracowane przez nauczycielkę języka polskiego we współpracy
z nauczycielkami biblioteki szkolnej. Wszyscy uczniowie z pasją i zaangażowaniem brali udział w realizacji przydzielonych zadań. Udowodnili, że czytanie to nie tylko sposób na spędzanie wolnego czasu, ale przede wszystkim inspiracja do działań
i odkrywanie własnych możliwości. Zachwycili nas inicjatywą, pomysłowością, twórczą aktywnością i licznymi talentami. Bardzo dziękujemy rodzicom za wspieranie naszych działań i towarzyszenie dzieciom w rozwijaniu czytelniczych fascynacji. W następnym półroczu będziemy realizować kolejne projekty poświęcone odkrywaniu wspaniałego świata książek.
Edyta Gądek
20
STY
2017
501
razy
czytano
Zespół Szkół nr 2 w Niegowonicach