Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

niego@onet.pl

32 67 295 26

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ

EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ

Czym jest efektywne uczenie się? To maksymalna zdolność do przyswajania danej, potrzebnej wiedzy a także prawidłowe jej wykorzystanie w określonym czasie.

Techniki efektywnego uczenia się, które warto wdrożyć w proces nauki

1. Przygotowanie przed rozpoczęciem nauki – czyli zapewnienie komfortowych warunków otoczenia; warto uwzględnić tutaj ergonomiczne stanowisko nauki (np. stolik lub biurko z wygodnym krzesłem, wykluczając miejsce kojarzone przez mózg z relaksem np. łóżko) oraz odpowiednie oświetlenie (najkorzystniejsze jest naturalne światło dzienne). Miejsce, w którym się uczymy powinno być wolne od dystraktorów, w szczególności urządzeń elektronicznych, które odciągają naszą uwagę i pochłaniają czas. Należy również zadbać o dostęp świeżego powietrza, które dotleni mózg. W etapie przygotowywań warto również przygotować wszelkie potrzebne materiały do nauki, tak aby były dostępne w razie potrzeby i można było wygodnie z nich korzystać.

2. Aby nauka była rzeczywiście efektywna, potrzebujemy odpowiedniego do niej nastawienia – trudno będzie nam się skupić na danym zagadnieniu, jeśli nie będziemy w ogóle mieli chęci do nauki. Powinniśmy być zmotywowani i mieć dobre samopoczucie, co przełoży się na naszą efektywność. Pomoże tutaj jasne sprecyzowanie celu naszej nauki. Należy też unikać prokrastynacji, a do działania zabierać się szybko i skutecznie. Jeśli będziemy się ociągać i odwlekać to, co „nieuchronne”, tylko pogorszymy sytuację.

3. Znalezienie własnego stylu nauki, w którym najlepiej się czujemy – każdy może mieć swój sposób przyswajania wiedzy, który działa dla niego najlepiej. Może to być zapisywanie wszystkich informacji w formie litego tekstu, nagrywanie treści, których musimy się nauczyć, czy podkreślanie kolorem istotnych wiadomości. Powinniśmy określić, co usprawnia proces uczenia się w naszym przypadku i stosować ten czynnik za każdym razem, gdy pogłębiamy naszą wiedzę.

Pomimo, iż informacje docierają do mózgu za pomocą różnych zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, zapachu i smaku, u każdego z nas w odbiorze świata, dominuje jeden, czasem dwa lub trzy zmysły. Dlatego mówimy o preferencjach sensorycznych, typie sensorycznym. Wyróżniamy podstawowe typy sensoryczne: wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk.

METODY UCZENIA SIĘ DLA POSZCZEGÓLNYCH TYPÓW SENSORYCZNYCH:

1) Wzrokowiec:

• potrzebuje obrazków,

• chętniej czyta samodzielnie niż słucha,

• pisze starannie, wyraźnie, prawidłowo, widzi obraz słowa,

• czyta bardzo dobrze i szybko,

• woli robić notatki,

• koncentrację zaburza nieporządek i ruch,

• gdy się nudzi, patrzy w dal, rysuje, znajduje coś do oglądania,

• uczy się poprzez patrzenie, czytanie, obserwację lub demonstrację.

2) Słuchowiec:

• uczy się poprzez słuchanie,

• chętnie bierze udział w dyskusji,

• pisze tak, jak słyszy, może mieć kłopoty z ortografią,

• czyta powoli, ponieważ jednocześnie mówi do siebie,

• preferuje mowę, niż w pisanie,

• woli powtarzać na głos,

• łatwo traci koncentrację z powodu hałasu,

• nuci, mówi do siebie lub innych.

3) Kinestetyk:

• uczy się poprzez działanie,

• ważny jest ruch, podczas czytania „wierci się”,

• przetwarza litery na ruchy, musi wielokrotnie napisać słowo , aby je zapamiętać,

• nie bardzo lubi czytać, preferuje opisy z akcją,

• pismo mało czytelne lub specyficzne,

• najlepiej zapamięta to, co wykona,

• aby się koncentrować potrzebuje być w ruchu,

•" wierci się" zmienia pozycję, znajduje coś do trzymania, stukania, obracania,

• formy uczenia się: poprzez wykonywanie i bezpośrednie zaangażowanie (doświadczenie i eksperymenty).
 

4. Robienie przerw – efektywne są krótkie 5 minutowe, które pomagają „odetchnąć” i usystematyzować nową wiedzę oraz drzemki energetyczne (maksymalnie 40 minut; nie należy jednak stosować ich zbyt często w ciągu dnia). W przerwach można również pójść na krótki spacer lub wykonać lekkie ćwiczenia. Ważny jest również dłuższy sen w nocy, podczas którego wszystkie nowe informacje zostają uporządkowane.

5. Regularne stosowanie technik wspomagających pamięć i uczenie się oraz mnemotechniki – pomagają w zapamiętywaniu informacji, długotrwałym przechowywaniu oraz wspomagają koncentrację.

Zastosowanie technik pamięciowych polecane jest na każdym poziomie edukacji, ale doskonale sprawdzą się one również w życiu codziennym, aby łatwiej zapamiętać na przykład:

- imiona nowo poznanych osób;

- kody, hasła, PIN-y;

- numery telefonów;

- listy zakupów;

- informacje z warsztatów, wykładów, szkoleń;

- istotne daty.

Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje mnemotechnik:

- mnemotechniki proste – zaliczamy do nich akronimy, rymy, łączenie w pary, system pierwszych liter, układy skojarzeniowe, cyfry reprezentowane przez słowa i gry słów;

- mnemotechniki złożone – wykorzystujące wyobraźnię.

Poniżej zachęcamy do poszerzenia wiedzy z zakresu mnemotechnik:

https://policealna.gowork.pl/blog/mnemotechniki-10-najskuteczniejszych-technik-zapamietywania/


 


 

16

KWI

2024

29

razy

czytano

Nista

Logo serwisu.

Szkoła Podstawowa

im. ks. Stefana Joniaka w Niegowonicach

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Zdjęcie:
Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia