Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

niego@onet.pl

32 67 295 26

Aktualności

Miesiąc Języka Ojczystego

Miesiąc Języka Ojczystego

Zima ma się ku końcowi i niedługo zawita wiosenne słońce. Na stawach pojawią się łabędzie a uczniowie Szkoły Podstawowej w Niegowonicach wiedzą już jak poprawnie zapisać nazwę tych pięknych ptaków. Łabędź czy łabądź o to pytanie, które jeszcze do niedawna mogło sprawiać trudność. Wszystko zmieniło się po Miesiącu Języka Ojczystego obchodzonym tradycyjnie na przełomie lutego i marca.

Był to czas poznawania i zgłębiania zagadnień z zakresu kultury języka, poprawności językowej, ale przede wszystkim szczerego zachwytu nad pięknem polszczyzny. Odbywały się liczne konkursy, prelekcje, warsztaty, wystawy a wszystkiemu towarzyszyła ogromna dawka radości płynącej z obcowania z językiem ojczystym.

Przed uczniami klas pierwszych postawiono nie lada wyzwanie. Dzieci wcieliły się w rolę profesjonalnych ilustratorów, przelewając na papier swoją wizję artystyczną okładki do książki Adama Bahdaja Pilot i ja. W tym zadaniu mogli liczyć na pomoc swoich starszych kolegów. W bibliotece szkolnej odbyło się bowiem spotkanie czytelnicze, na którym treść utworu odkryła przed pierwszoklasistami uczennica klasy V. Po długich naradach, rozmowach na temat historii zawartej w książce, każdy podjął decyzję, co takiego umieści na swojej ilustracji. Jury złożone z nauczycieli wybrało pierwsze trzy miejsca. Nie był to jednak koniec konkurencji. Ilustracje umieszczono na ekspozycji, którą mogli obejrzeć wszyscy uczniowie szkoły i jednocześnie oddać głos na swoją ulubioną pracę plastyczną. Tym sposobem spośród wielu przepięknych obrazków wyłoniono ulubieńców publiczności.

Tymczasem uczniowie klas drugich mogli sprawdzić swoją dykcję w konkursie pięknego czytania. Ponadto spróbować swych sił w projekcie Warto Przeczytać. Tu czekało na nich wyzwanie, a mianowicie wcielenie się w rolę niezwykłego sprzedawcy. A tym, co mieli do zaoferowania, była radość z czytania, zanurzenie się w świecie wyobraźni i liter swoich ulubionych książek i tym samym zachęcenie do zapoznania się z ich treścią kolejnych odbiorców. Wywiązali się z tego zadania znakomicie. Z ogromną pasją i zaangażowaniem promowali swoich ukochanych pisarzy i ich utwory kolegom i koleżankom.

Miesiąc Języka Ojczystego był czasem wyzwań, ale i dobrej zabawy. Uczniowie klas I-III wspaniale bawili się, grając w polonistyczne gry planszowe Planszówki dla mądrej główki. Trzecioklasiści odkrywali tajemnice kryjące się w przysłowiach, rozwiązując najpierw swego rodzaju językowe puzzle czyli łącząc fragmenty zdań, tak by powstały znane powiedzenia a następnie tłumacząc ich znaczenie. Nie zabrakło tu i miejsca na gry ortograficzne, językowe a także nowe media, takie jak komputer. Ćwiczenia polonistyczne online przy użyciu technologii komputerowej budziły ogromne zainteresowania i entuzjazm uczniów klas trzecich.

Miesiąc Języka Ojczystego był z jednej strony czasem wielu wyzwań literacko-językowych, z drugiej zaś momentem na rozwijanie integracji pomiędzy wszystkimi uczniami szkoły.

Uczennice klasy V poprowadziły dla swych młodszych i starszych kolegów warsztaty językowe, gdzie każdy mógł zweryfikować sprawność swojego aparatu mowy a pamiętajmy na łamańcach językowych niejeden dorosły potrafi połamać sobie język. Uczniowie z odczytaniem trudnych do wymowy tekstów poradzili sobie śpiewająco.

W tym wyjątkowym miesiącu także i przed nauczycielami stanęły prawdziwe językowe wyzwania. Uczniowie klas VI i VII przygotowali żywą lekcję polszczyzny. Na każdej przerwie przechadzali się po korytarzach ze specjalnie przygotowanymi tablicami zawierającymi trudne słowa i wyrażenia. Każdy mógł zostać poddany próbie, nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele.

Na gazetce szkolnej  pojawiła się informacja o Szybkim konkursie zatytułowanym W chaszczach trudnych wyrazów. Uczniowie klas  IV-VIII  mieli za zadanie wyjaśnić znaczenie niecodziennych słów i jak najszybciej przesłać rozwiązania drogą mailową. Trzódka, szarawary, oczeret, drzewiej – to tylko niektóre z ciekawych form językowych.

Przy wspomnianej gazetce wielu zatrzymywało się na dłużej, gdyż oprócz informacji o konkursie zmieszczono tu szereg interesujących wiadomości językowych, jak i utworów poświęconych trudnym do wymówienia wyrazom autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej. Przycupnęły tu również ptaki, takie jak trznadle i strzyżyki. Warto więc podążyć tym ptasim tropem wprost na prezentację Baśniowa ornitologia -  literackie konteksty, w której z okazji Miesiąca Języka Ojczystego wzięli udział  uczniowie klas IV – VIII.

Młodzież mogła zatem wybrać się w wędrówkę poprzez poezję i prozę w poszukiwaniu niezwykłych motywów ornitologicznych. Tekstom literackim towarzyszyły głosy ptaków. Klangor żurawi, pohukiwania sów czy radosny trel skowronka dopełniały interpretacje utworów. Wszystkiemu towarzyszyła ptasia wystawa, na której można było obejrzeć owych bohaterów książek, takich jak: wróble, mazurki, pliszki, słowiki narysowanych techniką pasteli olejnej.

Miesiąc Języka Ojczystego i wszystkie związane z nim językowo-literackie aktywności pozwoliły na rozwijanie zdolności językowych uczniów, rozbudzanie w nich autentycznego zainteresowania polszczyzną, jak i budowania poczucia odpowiedzialności za swój język.

Klasa VIII, która już za kilka tygodni napisze pierwszy ważny egzamin, zainscenizowała scenkę z jednej z lektur, mianowicie Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego. Uczniowie z podziałem na role głośno i wyraźnie odczytali tzw. lekcję języka polskiego, przenosząc się w świat szkolny czasów zaboru rosyjskiego. I tak jak w słowach pisarza:

„W klasie stała się cisza. Wszystkie oczy skierowały się na wypowiadającego wiersze polskie…”[i], słuchali nawzajem tej lekcji historii polskiej z kart literatury, budując w sobie szacunek do polskiej kultury i języka, w tym jakże wyjątkowym Miesiącu Języka Ojczystego.

Koordynatorzy projektu: klasa I – Dominika Fujara-Kozieł, klasa II – Aneta Kajdańska, klasa III – Jolanta Pater, klasy IV-VIII – Edyta Gądek, Kalina Sikora.

Specjalne podziękowania należą się Samorządowi uczniowskiemu i ich opiekunowi Monice Szubert za przygotowanie wystawy obrazów i sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia prelekcji.

                                                                                                                                                                                                                        Kalina Sikora

 

[i] S. Żeromski, Syzyfowe prace, Warszawa 1956, s. 205.

Miesiąc Języka Ojczystego (Ilość zdjęć w galerii: 74)

11

MAR

2024

117

razy

czytano

2/237

Kasi

Logo serwisu.

Szkoła Podstawowa

im. ks. Stefana Joniaka w Niegowonicach

Ukryj moduł.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Zdjęcie:
Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia