CZYTAMY I OPOWIADAMY PODANIA I LEGENDY
Dostarczając dzieciom wiedzy o najbliższej okolicy, o tradycjach lokalnych i narodowych, zapoznając ich z obrzędowością, zwyczajami, legendami, baśniami, podaniami, przyśpiewkami, oraz zabytkami kultury – uświadamiamy im poczucie przynależności narodowej. Sięgając do tradycji legend, podań ludowych skłaniamy uczniów do refleksji nad sobą „kim jestem?”, „skąd pochodzę?”, „jakie są moje korzenie?”. W dobie nowoczesnych mediów, komputerów, zdobyczy cywilizacyjnych, łatwo zapomnieć o roli tradycji, która spełnia tak ważną rolę w rozwoju młodego pokolenia. W myśl zasady „ czym skorupka za młodu nasiąknie …” staramy się ukazywać uczniom co w naszym regionie, kraju piękne, ciekawe, godne zapamiętania. Najlepszym sposobem na budzenie w dziecku miłości do ojczyzny jest zaznajomienie go z tradycją, kulturą narodową. Poprzez legendy, podania, baśnie zapoznajemy dzieci z symbolami narodowymi, hymnem Polski, znakiem Orła Białego, flagą biało – czerwoną, poznają symbole okolicy, w której żyją i herby ważniejszych miast Polski takich jak : stolicy – Warszawy, Krakowa, Gniezna, Poznania czy Torunia. Uczniowie klas pierwszych szkoły podstawowej biorą udział w cyklicznych lekcjach bibliotecznych, podczas których opowiadają legendy z różnych regionów Polski, te bardziej i mniej znane. Spora grupa uczniów samodzielnie czyta wybrane pozycje, inni z kolei pięknie opowiadają treści legend z najdalszych zakątków Polski. Do tej pory przeczytaliśmy wiele legend pochodzących z regionu Mazowsza, Podkarpacia, Małopolski, Śląska i Pomorza.
Nie zaprzestajemy poszukiwań najciekawszej legendy polskiej, przed nami wiele jeszcze takich zajęć.
Z niecierpliwieniem czekamy na kolejne....
06
CZE
2016
161
razy
czytano
ZESZ2