Szkoła Podstawowa w Niegowonicach
List Burmistrza i Prezes ZNP 2024
4
wrz
2024
Więcej
Przejdź do menu głównego.
Przejdź do treści.
Przejdź do wyszukiwarki.
Uruchom wysoki kontrast.
Uruchom wersję tekstową.
Skróty klawiszowe:
Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.
Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...
Wysoki kontrast.
Wysoki kontrast.
Oficjalna strona internetowa Szkoły Podstawowej imienia księdza Stefana Joniaka w Niegowonicach. Strona wyposażona w automatycznego lektora treści. Usługa lektora dostępna jest z poziomu poszczególnych podstron.
Wersja dla niesłyszących.
W poezji kryją się emocje i refleksje, a także prawdy i wartości, które mogą stanowić ważny drogowskaz. Wiersz Józefa Barana, poety związanego z Krakowem, zatytułowany Światy, ilustruje możliwość wyboru w życiu różnych ścieżek. To krótki, acz skrywający w sobie mnóstwo treści liryk, zamieszczony w podręczniku do języka polskiego dla klas ósmych. Utwór skłania do refleksji i osobistych poszukiwań najwłaściwszej życiowej drogi.
Światy
można być w kropli wody
światów odkrywcą
można
wędrując dookoła świata
przeoczyć wszystko
Uczniowie klasy ósmej wzięli udział w wyjątkowym projekcie twórczym i przygotowali interpretację powyższego liryku. Jak sobie poradzili? Zapewne było to dla nich niecodzienne i niełatwe wyzwanie, zwłaszcza że efektów twórczej pracy z niecierpliwością oczekiwał sam autor utworu. Pisarz bowiem przyjął z entuzjazmem pomysł, aby uczniowie przedstawili mu swoje przemyślenia i pomysły na interpretację liryku Światy. Młodzież przygotowała interesujące prace, dzieląc się swoimi odczuciami i refleksjami na temat wiersza. Tym samym owo twórcze zadanie pozwoliło na obudzenie w uczniach wrażliwości na poezję, skłoniło do poszukiwań niecodziennych znaczeń słów i odkrywania najdrobniejszej symboliki skrytej w poszczególnych wersach wiersza. Spośród wielu wspaniałych tekstów komisja w składzie: Kalina Sikora i Edyta Gądek, wybrała pięć najbardziej wnikliwych i ciekawych prac. I to właśnie o nich napisał poeta:
Bardzo mnie zainteresowały prace uczniów dotyczące odczytywania na różne sposoby mojej miniaturki pt. „Światy”. Ja sam lubię ten wiersz, był on tłumaczony na parę języków, m.in. na niemiecki, angielski, rosyjski czy holenderski, a więc trafia celnie do serc i umysłów odbiorców, można go sobie łatwo przyswoić „na pamięć”.
Niektóre z autorek wypracowań (np. Nadia) dostrzegły w tle, miłość do drugiego człowieka. A więc wyszły w swojej interpretacji poza prosty przekaz. Inne (np. Adrianna) skupiły się na tym, co małe, ale wartościowe. Hania natomiast zauważyła w liryku przestrogę bycia próżnym i nadmiernie skupionym na własnej osobie. Julia dostrzega filozoficzny podtekst wiersza "Światy" i podkreśla możliwość wyboru, która stoi przed każdym z nas. Oliwia poszukuje symbolicznych znaczeń kropli wody.
Wszystkie prace przeczytałem z uwagą.
Pisarz podzielił się również z uczniami swoimi osobistymi przemyśleniami na temat miniatury poetyckiej Światy:
Jako autor wiersza mógłbym, dodać, że „Światy” mówią o tym, że można „przelecieć” samolotami nad wieloma krajami (i przez wiele krajów) i mało zobaczyć, mało z tego zaczerpnąć dla siebie, dla budowania własnego świato-oglądu.
A można – znałem takich mądrych starych ludzi mieszkających na wsi czy w małym miasteczku – którzy poza swoje miejsce nie „wyściubili” – jak to się mówi – nosa, a byli mądrymi ludźmi, mądrze żyli i wiele wiedzieli, umieli wyciągać rozsądne wnioski z tego czasem ubogiego materiału życia. Wszystko zależy od uważności człowieka. Pasteur potrafił dojrzeć wiele w kropli wody, to dotyczy wielu innych naukowców, skupiających się na jednym odcinku.
Dla jednego wystarczy kropla, żeby odczuć smak oceanu...Spragnionemu na pustyni bardziej smakuje szklanka czystej wody niż sytemu bogatemu człowiekowi najlepszy napój w najlepszej restauracji.
Na zakończenie poeta przekazał podziękowania i życzenia:
Bardzo dziękuję wszystkim, którzy z taką uwagą pochylili się nad wierszem i coś dla siebie znaleźli. (…)
Życzę sukcesów i uważności w życiu.
Gratulujemy wszystkim uczniom klasy ósmej podjęcia kreatywnego wyzwania i przygotowania wspaniałych interpretacji wiersza Światy.
Panu Józefowi Baranowi serdecznie dziękujemy za poświęcony czas i zaangażowanie w literacką edukację młodzieży a także inspirowanie uczniów do artystycznych poszukiwań, na końcu których rodzi się szczery zachwyt nad słowem poetyckim.
Kalina Sikora
Wyszukaj na stronie
Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.