Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe
Doradztwo zawodowe w gimnazjum spełnia trzy podstawowe zadania:
- ma ułatwić młodemu człowiekowi biegłe poruszanie się po rynku pracy
- ma pozwolić rozpoznać predyspozycje i dokonać zgodnie z nimi wyboru zawodu
- ma ułatwić wybranie dalszej drogi edukacyjnej.
W naszej szkole uczniowie wszystkich klas przygotowywani są do podjęcia ważnej decyzji w życiu, jaką niewątpliwie jest wybór szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu/ów. Owszem: zawodów, ponieważ dziś już wiemy, iż jeden wyuczony zawód z pewnością wielu osobom nie wystarczy, aby skutecznie odnaleźć się na rynku pracy. Szkoła realizuje powyższe zadanie z uwagi na zmieniającą się rzeczywistość społeczno-ekonomiczną w kraju i na świecie oraz trudny rynek pracy, wymagający od młodzieży zwiększonych wysiłków skierowanych na wybór odpowiednich do zapotrzebowania profesji i znalezienia adekwatnego zatrudnienia.
W bieżącym roku szkolnym, podobnie jak w poprzednich latach, uczniowie uczestniczą w warsztatach prozawodowych. W trakcie zajęć poznają system edukacji w Polsce i wybranych krajach europejskich, odkrywają swoje mocne i słabe strony, identyfikują cechy osobowe, predyspozycje zawodowe, zdolności, zainteresowania i talenty. Orientują się procesach zachodzących na rynku pracy w Polsce i na świecie. Prócz tego poznają ciekawe zawody, w tym zawody przyszłości oraz ścieżki dochodzenia do wybranych zawodów. Oglądają prezentacje i filmy prozawodowe. Biorą udział w spotkaniach z doradcą zawodowym z Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej z Dąbrowy Górniczej oraz z Centrum Kształcenia Praktycznego w Zawierciu.
Oprócz w/w działań szkoły w zakresie doradztwa zawodowego na bieżąco prowadzone są rozmowy i konsultacje indywidualne pani pedagog, wychowawców i innych nauczycieli z uczniami, jak również ich rodzicami na nurtujące ich problemy wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu.
Realizacja zadań i treści doradztwa zawodowego z podziałem na etapy:
Klasa I
Poznaję siebie: ćwiczenia integrujące grupę, rozwijające samowiedzę i świadomość własnego potencjału, kształtujące umiejętności społeczne:
- Jaki jestem?
- Moje kompetencje osobowe
- Moje zainteresowania
- Moje zdolności
- Mój charakter
- Mój stan zdrowia
- Moje osiągnięcia w nauce
Klasa II
Poznaję świat zawodów: ćwiczenia pomagające w wyborze szkoły i zawodu, badające predyspozycji zawodowe, przygotowujące do poszukiwania pracy:
- Charakterystyka zawodów( głównie z lokalnego rynku)
- Moje skłonności zawodowe
- Moja kariera zawodowa
- Ja wobec zmian na rynku pracy
- Rynek pracy
- Zawody przyszłości
Klasa III
Wybór szkoły ponadgimnazjalnej:
ćwiczenia pomagające w formułowaniu celów i podejmowaniu decyzji
- Źródła informacji o ofercie edukacyjnej
- Charakterystyka poszczególnych typów szkół
- Analiza programów kształcenia w szkołach średnich
- Zasady obliczania punktów rekrutacyjnych
- Harmonogram rekrutacji
- Konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów
- Ostateczny wybór szkoły
Opracowała:
Marzena Pajda
19
LIS
2015
157
razy
czytano
komputer