NARKO SEN
„NARKO SEN” – przedstawienie profilaktyczne
Zjawisko odurzania się różnymi substancjami jest jednym z najpoważniejszych przejawów patologii społecznej. Od lat ludzie walczą z różnego rodzaju uzależnieniami. Zapobieganie uzależnieniom jest najskuteczniejszym sposobem niedopuszczania do dramatycznych konsekwencji jakie ponosi społeczeństwo w związku z tym problemem. Zapobieganie, czyli profilaktykę „rozumie się jako proces wspierający zdrowie fizyczne i psychiczne poprzez pomoc (…) w zdobywaniu wiedzy o zagrożeniach dla zdrowia oraz nabywaniu umiejętności przeciwdziałania tym zagrożeniom”.
W ramach właśnie tak rozumianej profilaktyki w dniu 29.01. 2015r. w naszej szkole odbyło się przedstawienie pt.: „NARKO SEN”. Uczniowie klas gimnazjalnych w bardzo obrazowy sposób przedstawili przyczyny sięgania po narkotyki (w tym przypadku chęć bycia akceptowanym przez innych, nuda), jak również cały proces uzależniania się i jego zgubne efekty.
Jak wynika z badań naukowych, narkomania rozprzestrzenia się w naszym kraju w zastraszającym tempie, dlatego tak ważne jest, abyśmy poznali mechanizmy tego zjawiska, aby móc mu skutecznie przeciwdziałać. Najbardziej na to zjawisko narażona jest niestety młodzież szkolna.
A oto sytuacje i problemy, które w sposób szczególny zwiększają ryzyko wystąpienia nałogu:
• biologiczny rodzic nadużywający narkotyków;
• bliski kontakt z osobami nadużywającymi narkotyków;
• dostęp do narkotyków;
• nieustabilizowana sytuacja w domu albo przemoc w rodzinie;
• słaba umiejętność radzenia sobie z problemami;
• nuda.
Sytuacje przejściowe lub zmiany w życiu to również czas zwiększonego zagrożenia. Do nich zalicza się:
• ślub albo rozwód;
• rozpoczynanie gimnazjum, liceum, studiów albo nowej pracy;
Objawy świadczące o zażywaniu narkotyków:
Sygnały związane z nieobecnością w domu:
- spóźnione powroty,
-częstsze, nieuzasadnione wychodzenie z domu,
-niewyjaśnione noce spędzone poza domem,
-zamykanie się w swoim pokoju przez długie godziny, izolowanie się od innych domowników,
- częstsze krótkie wychodzenie z mieszkania
Sygnały związane z obowiązkami w domu:
-izolacja od życia rodzinnego,
-niewykonywanie dotychczasowych obowiązków,
-zaprzestanie uczestnictwa w imprezach rodzinnych, szczególnie wyjazdowych,
-łamanie dotychczas przestrzeganych zasad zachowania.
Sygnały związane z kontaktami z rówieśnikami:
-zaprzestanie zapraszania kolegów do domu,
-pojawienie się częstych tajemniczych telefonów, także o różnych dziwnych porach,
-nagła zmiana grona przyjaciół na innych, szczególnie starszych od siebie
Sygnały związane z jedzeniem i snem:
-nagła zmiana nawyków jedzeniowych (okresy żarłoczności lub całkowitej utraty łaknienia),
-zmiany w porach snu (długie spanie w dzień, siedzenie nocami np.).
Sygnały związane z pojawieniem się nowych obyczajów:
-stałe chowanie czegoś przed domownikami,
-ginięcie w domu różnych przedmiotów, pieniędzy,
-zobojętnianie na sprawy wiary,
-zainteresowania kultem szatana (w kulcie szatana używki odgrywają rytualną rolę),
-kłamstwa.
Sygnały związane z wyglądem pokoju:
-zamykanie się w pokoju na długie godziny, niechęć do rozmów,
-ciągłe wietrzenie, odświeżanie pokoju, np. za pomocą wody kolońskiej albo palących się kadzidełek.
Sygnały związane ze szkołą:
-coraz częściej nieodrobione lekcje,
-gorsze stopnie,
-coraz częstsze spóźnienia,
-zasypianie na lekcjach,
-wagary,
-konflikty z nauczycielami.
Sygnały związane ze stanem zdrowia:
-ogólny spadek energii
-niespokojna, bełkotliwa, chaotyczna mowa,
-przekrwione oczy,
-brak reakcji źrenic na światło
-brak kontroli nad ruchami gałek ocznych,
-słodka woń oddechu, włosów, ubrań,
-ślady po ukłuciach,
-kichanie, krwawienie z nosa, przewlekły katar,
-objawy uczulenia,
-suchość w ustach,
-częste oblizywanie warg językiem,
-pojawienie się niepokoju ruchowego, nadaktywności
Inne sygnały ostrzegawcze:
Posiadanie:
-fifek, fajek różnej długości,
-bibułek do skrętów,
-igieł,
-strzykawek,
-kawałków opalonej folii aluminiowej,
-małych foliowych torebeczek z proszkiem, tabletkami, kryształkami lub suszu,
-foliowych toreb oraz słoików z klejem.
Konsekwencje stosowania narkotyków są wielowymiarowe: biologiczne (fizyczne), psychologiczne, społeczne, ekonomiczne, humanistyczne, etyczno-prawne oraz inne, mniej wymierne.
Pedagog szkolny: M. Pajda, O. Ziarko
04
LUT
2015
163
razy
czytano
Literatura Pedagogiczna